Tre lyckliga kvinnor

CANTO 103

RÅD TILL DE TRE LYCKLIGA KVINNORNA FÖRE AVRESAN

Sedan bjöd den underbara, ädla drottningen Ngang Chung in gurun, den andra Buddhan, till det turkosa templet som var tillägnat hennes beskyddande gudomar.

På en dyrbar tron staplade hon upp fina sidenvaror och en mängd spådomar och trakterade honom med många sköna saker, sedan hälsade hon honom respektfullt och framförde den här begäran:

”Skänk mig några ord med stor betydelse, en effektiv vers som jag kan memorera.

Även om jag inte gett upp världen skulle jag vilja bära med mig en lära som vid en senare tidpunkt kan leda mig till Buddhaskap.”

På detta svarade gurun: ”Lyssna, drottning Ngang Chung!

Till att börja med, rikta genast din uppmärksamhet till förgänglighet, vänd sedan bestämt ditt sinne till att ta tillflykt [till de tre juvelerna] och rikta dina böner till lamorna.

Detta är de förberedelser utan vilka inga medel existerar. 

Efter det, genom att fysiskt hålla dig lugn, som när regndropparna långsamt samlas i ett tomt hus, slappna av – tvinga inte ditt sinne eller din kropp.

Eftersom stillheten i shunyata är grunden, kommer du att jaga missuppfattningar om du med våld vänder sinnet mot tomheten.

I de tankar som uppstår kommer förståelse att uppstå utan att du behöver göra någonting.

Om och om igen arbeta med det som fjärmar dig från meditationen!

Blottlägg vad som än uppstår, både goda och dåliga tankar!

Barnet som vet sin väg, bär med sig på vägen varje ofarligt ting som det stöter på och ingenting som skadar det.

När insikten infinner sig – omgiven av en lugn och mild aura – är öppenhet och uppenbarelse (fenomen) oskiljaktiga.

De sex sinnena träder fram, även om uppenbarelse (fenomen) och tomhet är oskiljaktiga; detta är den verkliga grunden, utan vilken inga medel existerar.

Under meditationsperioden finns det inget speciellt, det är helt enkelt öppet.

Men när du glider mot uppenbarelser kommer villfarelse att uppstå.

Efter noggrann undersökning inser du att du inte ska skilja på saker, att varken acceptera eller förkasta.

Eftersom allting kan hända kommer frid att uppstå inifrån.

Även när du inte mediterar måste du för din personliga utveckling anstränga dig.

Om du gör det utan att därigenom åstadkomma något, vet då att förverkligande hela tiden är din egen natur och från ditt inre agera för alla varelsers bästa!

Gör oavbrutet dharma-handlingar; när du renar dig själv från dina fel kommer insikten att naturligt uppstå inifrån.

Försegla dina skickliga handlingar med böner och ett engagemang för alla varelsers väl.

Utan sådana böner och ett sådant engagemang existerar inga medel.

Utan att falla in i misstag som upphetsning och passivitet, var fylld av självförtroende.

Här, i några få ord av stor betydelse, ligger förberedelse, genomförande och uppfyllelse, lärans djupaste räckvidd, för detta liv liksom för det kommande livet.”

Så talade han. Och drottning Ngang Chung fördes till frälsning.

I den oförkortade historien om Padmasambhava, gurun från Uddiyana, är detta den 103 berättelsen, Råd till de tre lyckliga kvinnorna före avresan.

Förseglade löften.

(Från Life and Liberation of Padmasambhava; här finns föredrag om denna text, av Padmavajra.

Scroll Up

Den här hemsidan använder cookies, som underlättar ditt användande. Genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.