råd om metta bhavana


I sin senaste bok: Living Ethically (Windhorse Publications, 2009) med teman från Nagarjunas ”Precious Graland of Advice for a King” ger Sangharakshita i sin tur lite råd om metta bhavana, och skriver så här om man har svårt för första stadiet, då man ska odla metta för sig själv:

”If you find the first stage fo the metta bhavana difficult, it is sometimes helpful to start with a stage you can engage with more easily. I would also suggest spending less time on the first four stages and getting on to the fifth stage more quickly, if you can get your metta flowing more strongly that way. Alternatively, if, as is often the case, you find the second stage the easiest, you can always move from it to cultivating goodwill towards yourself. For example, having found some feeling of goodwill towards a friend, you can imagine yourself in a happy situation with that person, in which both of you is feeling goodwill towards the other. This is how we can kickstart metta towards ourselves. Even if we find it difficult to love ourselves, we usually have to acknowledge that at least somebody loves us.”

I en tidigare paragraf har han – lite annorlunda än vanligt – beskrivit metta så här:

”Metta means responding positively and with warmth to people regardless of their attitude towards oneself.”

Varför skulle jag känna lite extra när just Sangharakshita skriver en sådan, egentligen ganska självklar sak? Än en gång ger han exempel på att förhålla sig kreativt till formen, som i detta fall blott är ett medel att odla metta. Hur man uppnår det, är alltså sekundärt.

Annars brukar vi betona hur viktigt det är att göra det första stadiet, att kunna känna uppskattning, kärlek och värme inför sig själv. Men metta är större än så och ibland har jag sagt att man i början av meditationen kan påminna sig om det sista stadiet – t.o.m. göra det lite grand – för att få kontakt med den äkta känslan av metta, som går bortom mig och dig, och själviska tendenser.

Boken innehåller i övrigt mycket tänkvärt; en del som är nästan dagsfärska tankar och reflektioner som vävts in i det ursprungliga materialet, från ett seminarium från 1976.

Scroll Up

Den här hemsidan använder cookies, som underlättar ditt användande. Genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.